UA-104319606-1

Boeken

  • Bib

    Ik heb me eindelijk ingeschreven in de bibliotheek. De eerste ervaringen? Middelmatig positief.

    Wat goed is:

    • de bib is gratis
    • ik werd in een mum van tijd ingeschreven door een zeer vriendelijke meneer
    • je mag boeken 4 weken houden
    • ze hebben ook Engelstalige boeken (ik haat slechte vertalingen), zij het beperkt
    • je kan online zien of een boek er is en als het er niet is, tot wanneer het uitgeleend is
    • je kan online boeken verlengen

    Wat minder goed is:

    • er zijn véél boeken die uitgeleend zijn en dan duren die 4 weken lang. Reken dus niet op die last-minute reisgids want die ligt bij iemand anders op de schouw tot zij over 3 weken op reis vertrekken.
    • wat niet uitgeleend is, is gereserveerd. Zo mogelijk nog irritanter. Voor ik een boek ga halen check ik dus eerst online of het er is.
    • als je denkt die anderen een hak te zetten en het boek dat je wil zelf te reserveren, dan moet je er wel een euro voor overhebben. Veel als je weet dat de meeste boeken die ik online koop, gloednieuw amper 5 euro kosten en voor die geld brengt de postbode ze dan nog aan mijn deur.
    • soms is het boek wel beschikbaar, maar in een bijbliotheek en ik woon vlak bij de hoofdbib.
    • bibliotheekboeken zijn van die harde-kaftgevallen met veel te grote letters. Op die manier is een boek van 500p een baksteen die elke dag mee naar het werk moet. Niet alleen zwaar, neemt ook veel plaats in. Begrijpelijk vanuit het standpunt van de bibliotheek, een boek moet lang meegaan en bestand zijn tegen een stootje, maar mijn rug houdt meer van een pocket met minilettertjes.

    Niettemin heb ik daarnet samen met de Zoon nog drie exemplaren uitgeleend voor op reis straks

  • Schatjes

    De mensen van The Book Depository zijn schatjes, echt waar. Begin augustus bestel ik 6 boeken bij hen. Na een goeie week komen er 4 toe, drie dagen later nog eentje, maar het zesde blijft achterwege. Vorig jaar eens dikke problemen gehad met De Post, zowel ik als Teerbeminde hadden besteld en die boeken worden per stuk verzonden en de postbode kon volgens mij de humor van 15 aparte pakjes terwijl wij (wie wel) nooit thuis zijn op het uur van de postbedeling duidelijk niet inzien. Na veel geknoei en gevloek in het postkantoor heb ik toen al mijn boeken op 1 na kunnen recupereren, die ik gratis opnieuw toegestuurd kreeg door The Book Depository. Mijn wederhelft had besteld via Play.com en die deden moeilijk, hij heeft zijn verloren gegane boek nooit gezien.

    Er ging dus een alarmbelletje toen vorige week mijn vermiste boek nog steeds niet terecht was, zeker omdat ondertussen een later geplaatste bestelling wél al netjes aangekomen was. Waarop ik mail naar The Book Depository en het meld, waarop zij meteen aanbieden om a free replacement te sturen. De avond nadien ligt het verloren boek alsnog in mijn bus. Ik profiteer niet graag en heb meteen gemaild dat ze de extra levering mochten annuleren, maar het boek bleek al op weg. En de schatjes sturen dan nog een mail dat ik het extra boek mag houden en dat ze zich nogmaals excuseren voor alle opgelopen ongemakken. Hoe lief kan je zijn. Qua klantenservice kan dat echt tippen, geen vieze formulieren of gedoe, gewoon even iets melden en ze lossen het meteen op. Wauw.

    Maar ik zit binnenkort dus met twee exemplaren van vampier-weerwolf-chicklit Silver Borne en ik denk niet dat ik veel mensen ken die daar even verslaafd aan zijn als ik...