UA-104319606-1

Frankrijk 2017: deel 1

De kinderen zitten in het zwembad. Maar voor ik er zelf bij duik is het eerst tijd voor een verslag van onze vakantie hier in Frankrijk. Die overigens al in de helft is. Slik.

Beginnen bij het prille begin. Vrijdag eerst een hele dag ingepakt, heel handig met twee paar helpende kleuterhandjes in de buurt. Na de middag kwam de wederhelft van het werk en omstreeks half 4 in de namiddag waren we klaar voor vertrek. De eerste helft van de reis verliep vlotter dan vlot. 400 km, 1 korte tussenstop, zelfgesmeerde boterhammetjes in de auto en vrolijke kindjes. Om half 8 kwamen we aan in Troyes. Onze familiekamers met tussendeur hadden helaas geen tussendeur wat maakt dat we elk met 1 kind moesten slapen. Kinderen die absoluut niet wilden slapen. Pas om 22u was er enige slaap en kon ik naast de dochter wat Netflix kijken en lezen. Ik kon de slaap totaal niet vatten. Toen ik om half 1 's nachts eindelijk besloot dat het bedtijd was, volgde echter nog een gevech met de airco, het veel te warme donsdeken en tot slot de mot in de gordijnen. Dan kreeg ik om het half uur een mep van de dochter. Het werd een slapeloze nacht...

Voordeel was dat iedereen vroeg wakker was, maar we bleven wat lang aan het ontbijt zitten waardoor het toch 9u was eer we weer onderweg waren. Geen problrem, slechts 6 uur rijden scheiden ons van het zwembad en de zon. Hmmmm. Of niet. Uiteindelijk hadden we file van een hele eind voor Lyon tot een uur van onze bestemming. Meer dan 2,5 uur vertraging liepen we op. Waardoor we pas om 18u in Villetelle zijn aangekomen. Wat een dag...

Zondag was een rustige dag, om te acclimatiseren. Eerst even inkopen doen. De kindjes begonnen de dag daarna meteen in het ijskoude zwembad. In de namiddag verkenden we de onmiddellijke omgeving van het huisje. Een tocht langs de Vidourle, waarbij ons pad adbrupt verdween en we door een boerenveld moesten. We proefden druifjes van de talrijke wijngaarden (enkel blauwe, de witte zijn al geoogst) en ontdekten drie paardjes. Sindsdien gaan Zoon en ik elke avond nog een wandeling maken naar 'zijn' paardjes. 'S Avonds kwamen de schoonbroer en co aan en was ons gezelschap van 10 eindelijk compleet.

frankrijk,languedoc,vakantie

Maandag trokken we met ons viertjes naar Les petits fermiers, een kinderboerderij hier vlak in de buurt. Helaas hadden de kindjes geen badpak mee, spijtig, want het was een supermoderne boerderij uitgebreid met een speelterrein met water en springkastelen waar ze dus helaas niet opkonden. Terwijl we drie kwartier moesten wachten op onze portie frieten en broodje kaas slaagden de kinderen er echter in om te gaan 'zwemmen' in de vijver waar ze 'goudklompjes' konden speuren. En zaten we uiteindelijk dus te eten met twee kinderen in hun slip. Voor de rest dus echt ren aanrader, de tofste kinderboerderij die ik al heb bezocht met geitjes die tegen je aanspringen, snurkende varkens, grappige zebus en ponies waar je een ritje mee kon maken. Je kon er zelfs een mini boottochtje maken.

Dinsdag bezochten we het Oppidum d'Ambrussum, Romeinse opgravingen waar ze nog steeds aan bezig zijn. Je ziet er een stukje van de Via Domitita, met eeuwenoude karrensporen en daarnaast de resten van allerlei huizen. Alles is volledig gratis. Blikvanger is de enige resterende peiler van een Romeinse brug over de Vidourle.
'S Avonds gingen we hier in het dorp pizza eten 'chez les copains'. Maar dat kan ik niet echt aanbevelen. Houten picnicbanken onder de mieren en pizza's die als een baksteen op de maag vallen. Gelukkig vonden de kindjes het wel lekker!

frankrijk,languedoc,vakantie

En vandaag is een zwembaddag, gewoon omdat we niet konden beslissen wat we nog willen doen. Wellicht nog eens naar de zoo of het aquarium van Montpellier, Aigues Mortes gaan verkennen en mogelijk nog eens een tocht doen in de Camargue.

Tot slot twee bemerkingen over plaatselijke fauna. Het stikt hier van de muggen en de wespen. Ik heb al meer dan twintig muggebeten. Nooit eerder gehad. We hebben hier ook vier jonge kippen. Volgens de eigenares zijn ze van de buren, maar ze lopen praktisch altijd op ons terras rond, vooral rond etenstijd...

• Ooooh Frankrijk is zo'n mooi en gevarieerd land, ik ben er toch ook verliefd op!